Evaluatieopdracht 3

Door Siem Lasseel

Lesdoelen

Geraadpleegde leerplan: 2000-072

  • De leerlingen kunnen het verschil uitleggen tussen een reportagefoto en een documentairefoto

  • De leerlingen kunnen beargumenteren welke lenzen het geschiktst zijn voor reportagefotografie

Inhouden

  • Voorbeeldfoto’s van reportage en documentaires, een cursustekst over de verschillen tussen de twee vormen.

  • De verschillende objectieven op een rijtje zetten met elk hun voor- en nadelen.

  • Voorbeeldfoto’s tonen van het effect van de brandpuntafstand, perspectief en diafragma.

Evaluatievorm

Beschrijving:

Formatieve evaluatie door middel van een integratie in het lesgebeuren met de kort-antwoordvraag en essayvragen.

Verantwoording:

Gezien de leerstof vatbaar is voor discussie, is er geen rede om die van buiten te leren. Plus de antwoorden zitten meer in de logica erachter dan de uitkomst. Door formatieve evaluatie met open vragen kun je de leerlingen toetsen of zij de logica erachter snappen.

Voordelen

Nadelen

De structuur wordt onthouden, niet losstaande feiten. Hierdoor wordt de cognitie aangesproken en niet louter het geheugen.

De leerkracht kan meteen zien hoe goed de leerlingen mee zijn met de leerstof.

De kans bestaat dat de leerlingen de leerstof niet goed opnemen, gezien niet iedereen dezelfde denkoefening moet maken.

De leerstof kan als onbelangrijk worden aanzien door de leerlingen.

Werkvormen

Keuze van werkvorm:

Doceren, onderwijsleergesprek & groepsdiscussie

Beschrijving:

Deze drie werkvormen zouden afwisselend gebruikt worden. Om aanschouwelijk te beginnen, is een onderwijsleergesprek zeer geschikt. Zeker als je in het eerste deel van de les, over documentaire- en reportagefotografie, wil beginnen met de verschillen tussen beide vormen. Je begint met wat voorbeeldfoto’s te tonen en hun de volgende vraag te stellen: ‘Zou dit een documentairefoto zijn of een reportagefoto?’. Hierbij kun je ook een groepsdiscussie starten om hun te vragen waarom het antwoord juist of fout zou zijn. Gezien de leerstof niet zo strikt is, kun je wel toetsen naar de logica achter zo’n antwoord. Achteraf kun je door doceren structuur aanbrengen in de leerstof en kun je alles mooi samenvatten.

Voor het volgende deel in de les, de geschikte lenzen, zou ik beginnen met doceren. De algemene verschillen uitleggen tussen alle soorten lenzen en de leerlingen voorbeeldfoto’s tonen van het effect van deze soorten lenzen. Hierna zou je wederom een onderwijsleergesprek kunnen inrichten die vooral kijkt naar de argumentatie van een antwoord dan het antwoord zelf. Wederom kan hiermee gepeild worden of de leerlingen de logica achter de antwoorden begrijpen.

Voordelen

Nadelen

Door een groepsdiscussie is de kans groot dat je leerstof beter blijft hangen. Ze moeten namelijk actief deelnemen aan het gesprek en verwerken zo de leerstof zelf al één keer.

Bij het doceren heb je altijd het risico dat de leerstof in het ijle blijft hangen. Dat je alles wel hebt uitgelegd, maar de leerlingen niet begrijpend luisteren. Er gebeurt ook geen verwerking.

Doceren is een goede werkvorm wanneer je een overzicht wilt kunnen bewaren op de leerstof. Dit is dan ook vooral nodige in het schematische stadium van het asa-principe.

Een groepsdiscussie of onderwijsleergesprek kunnen veel tijd kosten om je punt duidelijk te maken.

Varia

Gespendeerde tijd: 6-7 uur

SLO 15-16' - Didactiek